wersja  en
login: hasło: rejestracja rejestracja
FAIRY-TALE STORIES

duoAccosphere

Alena Budziňáková - accordion
Grzegorz Palus - accordion
FAIRY-TALE STORIES

duoAccosphere

Alena Budziňáková - accordion
Grzegorz Palus - accordion

Z wielką radością pragnę ogłosić debiut płytowy wyjątkowego duetu o nazwie duoAccosphere w skład którego wchodzą wybitni reprezentanci generacji młodych akordeonistów - Alena Budziňáková i Grzegorz Palus. To międzynarodowy duet, stworzony w 2011 roku przez artystów, których połączyły wspólna pasja oraz chęć promowania klasycznej muzyki akordeonowej. Ci niezwykle utalentowani muzycy zaliczani są obecnie do czołowych formacji kameralistyki akordeonowej na arenie światowej.

Płyta Fairy-Tale Stories jest osobliwą podróżą poprzez muzyczne krajobrazy legend i baśni namalowanych przez geniusza symfoniki romantyzmu – Piotra Czajkowskiego, reprezentanta impresjonizmu – Maurice’a Ravela, a także jednego z twórców najcenniejszych dla świata akordeonowego – czeskiego kompozytora Václava Trojana. Trzy cykle, bogactwo kolorów, których wspólnym mianownikiem jest siła muzycznej ekspresji, otwierająca wyobraźnię, stająca się przekaźnikiem emocji płynących wprost z głębin treści programowych.

Debiutancka płyta jest owocem wielkiej pasji, zainteresowań i wieloletnich poszukiwań podejmowanych przez zespół duoAccosphere. Stanowi jego pełnowymiarowy i niezwykle udany debiut fonograficzny. Zapraszam Państwa w tę podróż! A oto zapowiedź:

https://www.youtube.com/watch?v=k7o60ccoOjg

czerwiec 2020

FAIRY-TALE STORIES

duoAccosphere

Alena Budziňáková - accordion
Grzegorz Palus - accordion
CHOPIN
ZUZANNA PIETRZAK
ADAM GOŹDZIEWSKI
CHOPIN
ZUZANNA PIETRZAK
ADAM GOŹDZIEWSKI

Płyta CHOPIN powstała z inicjatywy Profesora Jerzego Sterczyńskiego. Partnerem projektu jest Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina. Nagranie i produkcja płyty została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Płyta zawiera chopinowskie interpretacje Adama Goździewskiego i Zuzanny Pietrzak. Są oni przedstawicielami młodej generacji pianistów studiujących w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Muzyka Chopina w naturalny sposób stała się osią tego artystycznego projektu.
Warszawska uczelnia, oprócz nazwy, zawsze będzie się kojarzyć z chopinowską tradycją. Jej pedagogami byli wielcy pianiści, którzy do historii przeszli jako wybitni chopiniści, studentami byli laureaci Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina. Jego muzyka zajmuje istotne miejsce w artystycznych życiorysach Adama Goździewskiego i Zuzanny Pietrzak.

Wśród pokolenia młodych pianistów, wielu z nich to ciekawe osobowości, młodzi ludzie pełni pasji, ciężko pracujący nad doskonaleniem swojej sztuki pod okiem znakomitych pianistów-pedagogów. Warto to docenić i wspomóc. Temu celowi służy niniejsza płyta.

czerwiec 2020

CHOPIN
ZUZANNA PIETRZAK
ADAM GOŹDZIEWSKI
FRANCK SHOSTAKOVICH
JUSTYNA DANCZOWSKA - piano
BARTOSZ KOZIAK - cello
FRANCK SHOSTAKOVICH
JUSTYNA DANCZOWSKA - piano
BARTOSZ KOZIAK - cello

Na program płyty składają się dwie wspaniałe Sonaty dwóch wielkich kompozytorów – Césara Francka i Dymitra Szostakowicza w wykonaniu nadzwyczajnym! – Justyny Danczowskiej i Bartosza Koziaka.

Nowa interpretacja Sonaty A-dur Francka jest owocem wielu lat jej doświadczania. Jest prawdziwie osobistą wypowiedzią podyktowaną pragnieniem zatrzymania w czasie pewnej zamkniętej postaci tego dzieła. Jest ważnym dokumentem, realizacją wizji muzycznych, zwieńczeniem etapu pracy artystycznej.

Geneza powstania Sonaty A-dur Francka nie jest do dziś udokumentowana. Wiadomo, że w 1886 roku była ślubnym prezentem kompozytora dla słynnego skrzypka Eugene Ysaye’a, który to w dniu uroczystości wykonał Sonatę wraz z pianistką – szwagierką swojego przyjaciela – Marie-Léontine Bordes-Pene, czytając utwór niemal a’vista. Ysaye grywał Sonatę przez całe swoje życie koncertowe, przyczyniając się do jej wielkiej popularności. Sonata doczekała się wielu transkrypcji, ale tylko ta wykonana przez Julesa Delsarta na wiolonczelę i fortepian, zyskała uznanie kompozytora. W pierwszym jej wydaniu (Paryż, 1888, Hamelle), zawarty jest także zeszyt z partią wiolonczeli, a tytuł Sonaty brzmi: „Sonate pour Piano et Violon ou Violoncelle”.

Sonata d-moll na wiolonczelę i fortepian op.40 Dymitra Szostakowicza zawiera w sobie wiele elementów z V Symfonii. Ta późnoromantyczna, czteroczęściowa Sonata powstała w 1934 roku. O V Symfonii kompozytor powiedział, iż była ona „praktyczną odpowiedzią radzieckiego artysty na sprawiedliwą krytykę”. Także Sonata, napisana w tragicznych warunkach paranoicznej rzeczywistości, była naznaczona tą dramaturgią. To jedno z wielkich dzieł tego genialnego Kompozytora.

Piękno dźwięku, żarliwość frazy, melancholia, niezwykła muzykalność i wirtuozeria - to cechy interpretacji Sonat w wykonaniu wybitnego duetu – Justyny Danczowskiej i Bartosza Koziaka.

styczeń 2019

FRANCK SHOSTAKOVICH
JUSTYNA DANCZOWSKA - piano
BARTOSZ KOZIAK - cello
RACHMANINOW, GLINKA, BORODIN, CUI, RIMSKI-KORSAKOW, LADOW
RUSSIAN PIANO DUETS
ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW
RACHMANINOW, GLINKA, BORODIN, CUI, RIMSKI-KORSAKOW, LADOW
RUSSIAN PIANO DUETS
ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW

W kameralnej muzyce fortepianowej dziewiętnastowiecznej Rosji największą po-pularnością cieszył się duet fortepianowy – na cztery ręce i na dwa fortepiany. Duet fortepianów stał się niezbędną częścią życia muzycznego, co warunkowało powstanie bogatej i różnorodnej literatury przeznaczonej na ten rodzaj zespołu.

Fortepianowy zespół zafascynował praktycznie wszystkich przedstawicieli rosyjskiej muzycznej kultury, począwszy od Michaiła Glinki poprzez Antona Rubinsteina, a kończąc na Sergiuszu Rachmaninowie. Kompozytorzy pianiści, pozostając pod urokiem kameralnego muzykowania, a w szczególności duetu fortepianowego, stworzyli dzieła zajmujące na kartach historii światowego wykonawstwa miejsce szczególne. Dzieła, które dla pianistów grających w duecie stanowią kanon literatury muzycznej.

Na program płyty składają się następujące utwory:
II Suita na dwa fortepiany op. 17 Sergiusza Rachmaninowa, Capriccio na tematy rosyjskie Michaiła Glinki oraz Parafrazy, będące kolektywnym dziełem Mikołaja Rimskiego - Korsakowa, Aleksandra Borodina, Cezara Cui i Anatolija Ladowa.

II Suita Sergiusza Rachmaninowa zajmuje w światowej literaturze muzycznej miejsce szczególne. Jest dziełem stawiającym przed duetem pianistów ogromne wymagania. Wykonanie utworu stanowi jednakże dla pianistów przeżycie niezwykłe, niepowtarzalne w swej głębi. II Suita bowiem, tak jak cała twórczość Sergiusza Rachmaninowa, zachwyca wielobarwną paletą i mnogością stanów emocjonalnych, niespotykanym duchowym bogactwem. Liryzm w twórczości Sergiusza Rachmaninowa to szeroka paleta odcieni. Kluczem do interpretacji jego dzieł staje się niemal ich psychologiczna analiza.

Na początek roku 1834 przypada ukończenie Capriccio na tematy rosyjskie na fortepian na cztery ręce. W historii muzyki rosyjskiej Capriccio Michaiła Glinki zajmuje miejsce nie¬zwykłe. Jest bowiem pierwszą ukończoną kompozycją instrumentalną, u podstaw której legła idea nawiązania do muzyki ludowo-narodowej. Michaił Glinka w historii muzyki rosyjskiej odegrał podobną rolę jak Aleksander Puszkin i Michaił Gogol w literaturze rosyjskiej. Bez wątpienia twórczość Michaiła Glinki stała się inspiracją dla dalszego rozwoju fortepianowej muzyki kameralnej w Rosji.

Ostatnia kompozycja na płycie to Parafrazy. Według Franciszka Liszta są wzorcowym przykładem budowania formy muzycznej, harmonii i kontrapunktu, wykorzystania struktur rytmicznych. Liszt deklarował chęć rekomendowania Parafraz profesorom kompozycji konserwatoriów Europy i Ameryki.

Mistrzowskie wykonanie tych dzieł przez duet wybitnych pianistów – Romę Orłowską i Antoniego Lichomanowa – to zaproszenie do świata wielkiej muzyki rosyjskich duetów fortepianowych w niezwykle porywającej odsłonie.

styczeń 2019

RACHMANINOW, GLINKA, BORODIN, CUI, RIMSKI-KORSAKOW, LADOW
RUSSIAN PIANO DUETS
ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW
RAVEL, DEBUSSY, MILHAUD

VADEMECUM FRANCUSKIEGO DUETU FORTEPIANOWEGO

ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW
RAVEL, DEBUSSY, MILHAUD

VADEMECUM FRANCUSKIEGO DUETU FORTEPIANOWEGO

ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW

Duet fortepianowy w historii wykonawstwa fortepianowego jest zjawiskiem szczególnym. Wspólne muzykowanie, zarówno na cztery ręce jak i na dwa fortepiany, wymaga nie tylko idealnej synchroniczności gry. Wypracowanie artykulacyjnej jedności, dynamicznej jednomyślności, barwowego zbliżenia sprawiają, że gra w duecie to porozumienie metafizyczne, wręcz symbioza emocjonalna.

Na program płyty składają się trzy Suity - „ Ma mere l’ Oye” Maurice Ravel’a, „En blanc et noir” Claude’a Debussy’ego i „Scaramouche’’ Darius’a Milhaud. Utwory te zajmują znaczące miejsce w historii fortepianowego wykonawstwa. Są odzwierciedleniem dominującej roli suity w twórczości kompozytorów francuskich pierwszej połowy XX wieku, przykładem syntezy tradycji i nowych stylistycznych tendencji.

Niezwykle muzykalne, natchnione i pełne emocji wykonanie tych Suit przez duet wybitnych pianistów – Romę Orłowską i Antoniego Lichomanowa – zaprasza słuchacza do odbioru rzeczywistości artystycznej, będącej wyrazem wypracowanej przez lata wspólnej pracy, jednomyślności kameralnej najwyższej próby.

styczeń 2019

RAVEL, DEBUSSY, MILHAUD

VADEMECUM FRANCUSKIEGO DUETU FORTEPIANOWEGO

ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW