wersja  en
login: hasło: rejestracja rejestracja
FRANCK SHOSTAKOVICH
JUSTYNA DANCZOWSKA - piano
BARTOSZ KOZIAK - cello
FRANCK SHOSTAKOVICH
JUSTYNA DANCZOWSKA - piano
BARTOSZ KOZIAK - cello

Na program płyty składają się dwie wspaniałe Sonaty dwóch wielkich kompozytorów – Césara Francka i Dymitra Szostakowicza w wykonaniu nadzwyczajnym! – Justyny Danczowskiej i Bartosza Koziaka.

Nowa interpretacja Sonaty A-dur Francka jest owocem wielu lat jej doświadczania. Jest prawdziwie osobistą wypowiedzią podyktowaną pragnieniem zatrzymania w czasie pewnej zamkniętej postaci tego dzieła. Jest ważnym dokumentem, realizacją wizji muzycznych, zwieńczeniem etapu pracy artystycznej.

Geneza powstania Sonaty A-dur Francka nie jest do dziś udokumentowana. Wiadomo, że w 1886 roku była ślubnym prezentem kompozytora dla słynnego skrzypka Eugene Ysaye’a, który to w dniu uroczystości wykonał Sonatę wraz z pianistką – szwagierką swojego przyjaciela – Marie-Léontine Bordes-Pene, czytając utwór niemal a’vista. Ysaye grywał Sonatę przez całe swoje życie koncertowe, przyczyniając się do jej wielkiej popularności. Sonata doczekała się wielu transkrypcji, ale tylko ta wykonana przez Julesa Delsarta na wiolonczelę i fortepian, zyskała uznanie kompozytora. W pierwszym jej wydaniu (Paryż, 1888, Hamelle), zawarty jest także zeszyt z partią wiolonczeli, a tytuł Sonaty brzmi: „Sonate pour Piano et Violon ou Violoncelle”.

Sonata d-moll na wiolonczelę i fortepian op.40 Dymitra Szostakowicza zawiera w sobie wiele elementów z V Symfonii. Ta późnoromantyczna, czteroczęściowa Sonata powstała w 1934 roku. O V Symfonii kompozytor powiedział, iż była ona „praktyczną odpowiedzią radzieckiego artysty na sprawiedliwą krytykę”. Także Sonata, napisana w tragicznych warunkach paranoicznej rzeczywistości, była naznaczona tą dramaturgią. To jedno z wielkich dzieł tego genialnego Kompozytora.

Piękno dźwięku, żarliwość frazy, melancholia, niezwykła muzykalność i wirtuozeria - to cechy interpretacji Sonat w wykonaniu wybitnego duetu – Justyny Danczowskiej i Bartosza Koziaka.

styczeń 2019

FRANCK SHOSTAKOVICH
JUSTYNA DANCZOWSKA - piano
BARTOSZ KOZIAK - cello
RACHMANINOW, GLINKA, BORODIN, CUI, RIMSKI-KORSAKOW, LADOW
RUSSIAN PIANO DUETS
ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW
RACHMANINOW, GLINKA, BORODIN, CUI, RIMSKI-KORSAKOW, LADOW
RUSSIAN PIANO DUETS
ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW

W kameralnej muzyce fortepianowej dziewiętnastowiecznej Rosji największą po-pularnością cieszył się duet fortepianowy – na cztery ręce i na dwa fortepiany. Duet fortepianów stał się niezbędną częścią życia muzycznego, co warunkowało powstanie bogatej i różnorodnej literatury przeznaczonej na ten rodzaj zespołu.

Fortepianowy zespół zafascynował praktycznie wszystkich przedstawicieli rosyjskiej muzycznej kultury, począwszy od Michaiła Glinki poprzez Antona Rubinsteina, a kończąc na Sergiuszu Rachmaninowie. Kompozytorzy pianiści, pozostając pod urokiem kameralnego muzykowania, a w szczególności duetu fortepianowego, stworzyli dzieła zajmujące na kartach historii światowego wykonawstwa miejsce szczególne. Dzieła, które dla pianistów grających w duecie stanowią kanon literatury muzycznej.

Na program płyty składają się następujące utwory:
II Suita na dwa fortepiany op. 17 Sergiusza Rachmaninowa, Capriccio na tematy rosyjskie Michaiła Glinki oraz Parafrazy, będące kolektywnym dziełem Mikołaja Rimskiego - Korsakowa, Aleksandra Borodina, Cezara Cui i Anatolija Ladowa.

II Suita Sergiusza Rachmaninowa zajmuje w światowej literaturze muzycznej miejsce szczególne. Jest dziełem stawiającym przed duetem pianistów ogromne wymagania. Wykonanie utworu stanowi jednakże dla pianistów przeżycie niezwykłe, niepowtarzalne w swej głębi. II Suita bowiem, tak jak cała twórczość Sergiusza Rachmaninowa, zachwyca wielobarwną paletą i mnogością stanów emocjonalnych, niespotykanym duchowym bogactwem. Liryzm w twórczości Sergiusza Rachmaninowa to szeroka paleta odcieni. Kluczem do interpretacji jego dzieł staje się niemal ich psychologiczna analiza.

Na początek roku 1834 przypada ukończenie Capriccio na tematy rosyjskie na fortepian na cztery ręce. W historii muzyki rosyjskiej Capriccio Michaiła Glinki zajmuje miejsce nie¬zwykłe. Jest bowiem pierwszą ukończoną kompozycją instrumentalną, u podstaw której legła idea nawiązania do muzyki ludowo-narodowej. Michaił Glinka w historii muzyki rosyjskiej odegrał podobną rolę jak Aleksander Puszkin i Michaił Gogol w literaturze rosyjskiej. Bez wątpienia twórczość Michaiła Glinki stała się inspiracją dla dalszego rozwoju fortepianowej muzyki kameralnej w Rosji.

Ostatnia kompozycja na płycie to Parafrazy. Według Franciszka Liszta są wzorcowym przykładem budowania formy muzycznej, harmonii i kontrapunktu, wykorzystania struktur rytmicznych. Liszt deklarował chęć rekomendowania Parafraz profesorom kompozycji konserwatoriów Europy i Ameryki.

Mistrzowskie wykonanie tych dzieł przez duet wybitnych pianistów – Romę Orłowską i Antoniego Lichomanowa – to zaproszenie do świata wielkiej muzyki rosyjskich duetów fortepianowych w niezwykle porywającej odsłonie.

styczeń 2019

RACHMANINOW, GLINKA, BORODIN, CUI, RIMSKI-KORSAKOW, LADOW
RUSSIAN PIANO DUETS
ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW
RAVEL, DEBUSSY, MILHAUD

VADEMECUM FRANCUSKIEGO DUETU FORTEPIANOWEGO

ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW
RAVEL, DEBUSSY, MILHAUD

VADEMECUM FRANCUSKIEGO DUETU FORTEPIANOWEGO

ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW

Duet fortepianowy w historii wykonawstwa fortepianowego jest zjawiskiem szczególnym. Wspólne muzykowanie, zarówno na cztery ręce jak i na dwa fortepiany, wymaga nie tylko idealnej synchroniczności gry. Wypracowanie artykulacyjnej jedności, dynamicznej jednomyślności, barwowego zbliżenia sprawiają, że gra w duecie to porozumienie metafizyczne, wręcz symbioza emocjonalna.

Na program płyty składają się trzy Suity - „ Ma mere l’ Oye” Maurice Ravel’a, „En blanc et noir” Claude’a Debussy’ego i „Scaramouche’’ Darius’a Milhaud. Utwory te zajmują znaczące miejsce w historii fortepianowego wykonawstwa. Są odzwierciedleniem dominującej roli suity w twórczości kompozytorów francuskich pierwszej połowy XX wieku, przykładem syntezy tradycji i nowych stylistycznych tendencji.

Niezwykle muzykalne, natchnione i pełne emocji wykonanie tych Suit przez duet wybitnych pianistów – Romę Orłowską i Antoniego Lichomanowa – zaprasza słuchacza do odbioru rzeczywistości artystycznej, będącej wyrazem wypracowanej przez lata wspólnej pracy, jednomyślności kameralnej najwyższej próby.

styczeń 2019

RAVEL, DEBUSSY, MILHAUD

VADEMECUM FRANCUSKIEGO DUETU FORTEPIANOWEGO

ROMA ORŁOWSKA i ANTONI LICHOMANOW
The Whoop Group
The Whoop Group

The Whoop Group to Jakub Muras, Mateusz Dobosz, Krzysztof Koszowski, Szymon Zawodny - młody, żywiołowy i ambitny zespół składający się z najwybitniejszych saksofonistów młodego pokolenia w Polsce. Każdy z członków zespołu jest laureatem wielu prestiżowych konkursów indywidualnych i kameralnych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Są także stypendystami MKiDN i programu Młoda Polska. Działalność koncertową rozpoczęli we wrześniu 2016 roku podczas audycji Five o'Clock Programu 2. Polskiego Radia. Od tego czasu nieustannie koncertują, ciesząc się ogromnym uznaniem publiczności oraz wciąż rosnącym gronem fanów na całym świecie. W 2017 roku wzięli udział w trzech konkursach kameralnych, które wygrali. Są laureatami I nagrody W Ogólnopolskim Konkursie Dętych Zespołów Kameralnych w Warszawie, Nagrody Głównej F.N.A.P.E.C. Musiques d'Ensemble w Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Paryżu, a także I nagrody i Tytułu Mistrzów w Międzynarodowym Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy. Ważnym aspektem pracy zespołu jest aktywna współpraca z kompozytorami z Polski i z całego świata (m.in. z USA, Meksyku, Hiszpanii. Wielkiej Brytanii, Węgier), którzy często dedykują im swoje utwory.

Płyta CRIMES jest debiutem fonograficznym zespołu. Nagrania zostały dokonane w wielką starannością przez Mateusza Banasiuka. Zarówno osiągnięcia zespołu, jak i sama płyta, która jest zwieńczeniem pierwszego etapu pracy kameralnej zespołu, zasługują na najwyższe uznanie.

W 2018 roku zespół zdobył nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie Roku” za debiutancką płytę „CRIMES” i działalność koncertową.

wrzesień 2018

The Whoop Group
BRAHMS SONATAS OP.79,100,108,120
TOMASIK & MORAWSKI
BRAHMS SONATAS OP.79,100,108,120
TOMASIK & MORAWSKI

Dwupłytowy album z pięcioma Sonatami na skrzypce i fortepian Brahmsa jest ewenementem nie tylko w dyskografii polskiej, ale i światowej, albowiem jak do tej pory nikt tej sztuki jeszcze nie dokonał. Duet Tomasik – Morawski na dziesięciolecie swojego istnienia postanowił jako pierwszy zarejestrować i wydać dzieła Brahmsa w komplecie. Zbiega się to również ze 120 rocznicą śmierci kompozytora. W interpretacji artystów dominuje liryzm w różnych odcieniach i barwach. To obraz namiętnej, choć skrywanej miłości. Warto posłuchać nowej odsłony niezwykłej literatury kameralnej w tej nadzwyczajnej interpretacji!

grudzień 2017

BRAHMS SONATAS OP.79,100,108,120
TOMASIK & MORAWSKI